Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen aan de helpdesk. Deze zijn geordend op thema, zodat je snel vindt wat je zoekt.

Staat jouw vraag/antwoord er niet bij? Gebruik de "Contacteer ons"-knop bovenaan de pagina.

Snelle hulp

Ja, die hebben we ook. Je vindt ze via deze link: Algemene handleiding cursisten.

Als cursist mag je Office365 (alle apps inclusief Onedrive) gratis gebruiken zolang je les volgt bij ons.

Dit betekent ook dat na enkele jaren dit account wordt stopgezet. Hierdoor is het misschien niet aangeraden om Onedrive te gebruiken voor privédoeleinden.

LET OP! Indien je privé al over een Onedrive abonnement beschikt, worden deze gegevens NIET automatisch overgezet naar het SNT-account.

Indien je een bestaand Office account (met Onedrive) opzegt, verlies je mogelijk alle data hieraan gekoppeld.


Basis PC-Handelingen

Volg de handleiding via deze link: hoe verwijder je apps

Voor Windows is een account op een PC onmiddellijk gelinkt aan 1 persoon. Voor het gebruiksgemak is die ene persoon dan ook overal ingelogd.

Om dit te omzeilen, gebruik je beter een andere browser (zoals Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, ...) voor toepassingen als Moodle.

Ook in Teams kan je hinder ondervinden. In dat geval gebruik je beter de online versie van Teams (maar dan in de andere browser).

Volgend artikel bespreekt hoe je dit moet doen: Gebruik van de nieuwe Teams


Teams

Alles over Teams vind je in dit artikel: Gebruik en installatie van de nieuwe Teams

Dit kan meerdere oorzaken hebben:

Teams-groepen worden pas aangemaakt 2 dagen voor de eerste les begint.

Na inschrijving (en betaling) duurt het 24 - 48 uur vooraleer jouw Team zichtbaar zal zijn.

De leerkracht dient het Team eerst te activeren, vooraleer deze zichtbaar wordt voor cursisten. Meestal gebeurt dit tijdens de eerste les.

Check ook even in Teams of je op de correcte pagina zit: via de knop "Teams" in het linker menu - open het vinkje naast de tekst "Teams" bovenaan.

Nog steeds niet zichtbaar? Contacteer de helpdesk via deze link of via de knop bovenaan deze pagina.

Wanneer de inhoud van je cursus na enkele minuten nog steeds niet geladen is, dien je in eerste instantie contact op te nemen met je leerkracht. Hij of zij is verantwoordelijk voor de inhoud van de cursus.

Wanneer iets foutloopt in de registratie bij Teams, wordt je pc ( je eigen privé toestel ) per ongeluk geregistreerd in ons bestand. Aangezien dit voor ons een toestel is die wij niet herkennen, wordt deze automatisch om de zoveel tijd verwijderd. Dit veroorzaakt deze foutmelding.

Raadpleeg ons artikel met de handleiding om dit probleem op te lossen. Je vindt het artikel via deze link: Handleiding: Foutmelding 700003 in Teams

Chamillo is een platform dat niet meer gebruikt wordt binnen SNT. Tegenwoordig gebruiken we Teams en Moodle. Deze gegevens vind je bovenaan op de fiche.


Moodle

Alle informatie over Moodle vind je via deze link: Handleiding: Moodle

Ook hier zijn een aantal mogelijkheden:

- Ben je minder dan 48 uur geleden ingeschreven? Mogelijk ben je nog niet toegevoegd aan Moodle. Gelieve even te wachten.

- In Moodle in het tabblad "Mijn cursussen" moet je er op letten dat de filter op "Alle" staat en niet op "Verborgen", "Voltooid", ...

- Nog steeds geen cursus te zien? Contacteer de helpdesk via deze link of via de knop bovenaan deze pagina.


Office 365

Wanneer je voor een cursus bent ingeschreven, mag je 1 jaar lang gratis Office365 gebruiken op 5 verschillende toestellen.

- Open de website: https://login.microsoft.com en meld je aan met je SNT gebruikersnaam en wachtwoord.

- Klik op de knop "Installeren en meer" in de rechterbovenhoek, gevolgd door "Microsoft 365-apps installeren"

- Mogelijks word je nogmaals gevraagd om in te loggen.

- Op de pagina "Mijn account" klik je op "Office installeren".

- Er start een download van een bestand (OfficeSetup.exe). Kies een locatie waar je dit wil bewaren en klik op "Opslaan".

- Eenmaal voltooid, start je het bestand op en volg je de instructies op het scherm.

- Wanneer je een app opent (Word, Excel, ...), en er wordt gevraagd om in te loggen, doe je dit steeds met je SNT-gebruikersnaam en wachtwoord.

Als cursist mag je Office365 (alle apps inclusief Onedrive) gratis gebruiken zolang je les volgt bij ons.

Dit betekent ook dat na enkele jaren dit account wordt stopgezet. Hierdoor is het misschien niet aangeraden om Onedrive te gebruiken voor privédoeleinden.

LET OP! Indien je privé al over een Onedrive abonnement beschikt, worden deze gegevens NIET automatisch overgezet naar het SNT-account.

Indien je een bestaand Office account (met Onedrive) opzegt, verlies je mogelijk alle data hieraan gekoppeld.

De handleiding voor OneDrive vind je via deze link: Handleiding: Hoe aan/afmelden in OneDrive


Adobe

Adobe Photoshop, Lightroom, Lightroom Classic, ... zijn onderdeel van Adobe Creative Cloud.

Als SNT-cursist kan je intekenen voor Adobe Creative Cloud voor één jaar aan een voordelig tarief.

Om hiervan gebruik te maken, surf je naar https://creative.academicsoftware.be/SNT

- Vul op deze website jouw voornaam, naam en e-mailadres in en klik op "Volgende stap". (Let op! Gebruik in dit geval je privé e-mailadres.)

- In het volgende scherm vul je het verificatietoken SNT9160-23 in.

- Klik op "Volgende" en voltooi de betaling.


Nog enkele nuttige tips:

Als je je eerder aangemeld hebt bij Adobe, gebruik dan hetzelfde e-mailadres. Op deze manier heb je altijd toegang tot je eigen bestanden in de creative cloud.

Bij problemen mag je altijd contact opnemen met Academic Software (onze partner voor de Adobe licenties) via support@academicsoftware.com

Je mag dit account op twee verschillende computers gebruiken. Aangezien alles in de cloud gebeurt, hoef je op een nieuwe PC enkel in te loggen met je gegevens.

Ja! Elke cursist die ingeschreven is in SNT kan hiervoor inschrijven. Adobe kijkt niet welke richting je volgt.

Op een Windows PC of in de App Store (Apple) kun je de app "Creative Cloud" vinden. Deze dien je te downloaden en te installeren.

Indien je gebruik maakt van het cursistentarief van SNT, dien je je aan te melden met het e-mailadres dat je geregistreerd hebt.

Eenmaal ingelogd, kun je kiezen welke programma's uit het aanbod je wilt installeren.

Als je geen les meer volgt, dan kan je, na afloop van de periode van het schoolabonnement, opnieuw gebruik maken van de gewone tarieven van Adobe. Als je dan ook gebruik maakt van hetzelfde e-mailadres dat je gebruikte voor je schoolabonnement, worden alle documenten in de Adobe-cloud overgenomen.

Bij de registratie voor je Adobe-account, geef je het bestaande e-mailadres op. Het adres dat je gebruikte voor je oude account. Alle instelingen en documenten blijven bewaard.

Neen, de Acrobat Reader is een gratis programma, en zit dan ook niet in het Cloud-abonnement. Wil je zelf PDF's maken, dan heb je Adobe DC nodig. Deze zit wel in het Cloud-abonnement.

Neen, deze pakketten zijn niet inbegrepen in het Cloud-abonnement. Via SNT kan je ook geen korting krijgen op deze producten.

Neen, de SNT Helpdesk heeft geen inzage in cursistenaccounts of betalingen. Stuur hiervoor een mail naar support@academicsoftware.com


Autodesk

Voor deze software dien je je te registreren bij AutoDesk.

Je vindt de procedure via deze link: Hoe registreren bij Autodesk.


Een ogenblik geduld!

Een moment geduld alstublieft...